الجاسمي في الصدارة.. أجمل 5 أغاني تترات في رمضان

الجمعة 1 يونيو 2018 10:25
كتب: ندا عصام

على الحجار في المال و البنون، محمد الحلو في ليالي الحلمية، من زمان جدا، والتتر عامل أساسي ومهم في المسلسل، وبالذات في رمضان وسط زحمة المسلسلات، ويعتبر جزء كبير من نجاح العمل، فالمسلسل بدون أغنية "مش بيبقى له طعم"، والسنة دي في رمضان تنافس عددًا من المطربين على غناء التترات، فتعالوا نشوف أكتر 5 أغاني "علموا" مع الناس.


حسين الجسمي

صوت حسين الجسمي مع كلمات أيمن بهجت قمر واللحن العظيم لوليد سعد، كانت بصراحة خلطة مكتملة النجاح في "شرع السما" تتر مسلسل "أبو عمر المصري"، ودي مش أول مرة "الجسمي" يغني فيها تتر، فأبدع من قبل في أكتر من مسلسل مثل" فيرتيجو، وبعد الفراق، وأهل كايرو"،  ومن أكتر الجمل اللي علقت مع الجمهور في الأغنية "ونلاقي الصديق بقى عدو.. ونلاقي الملايكة تعادوا.. والشر اللي ماسك فينا .. احنا اللي بنقعّدوا".. أغنية عظيمة.




إليسا

إليسا صوت ميختلفش عليه اتنين، وإحساس لا يوصف، ومشاعر فوق الخيال، فقررت غادة عبد الرازق، أن تغني تتر مسلسلها الرمضاني "ضد مجهول" بأغنية "عشت وشفت"، وبعد طرحها حققت الأغنية نجاح كبير وتخطت على "اليوتيوب" حاجز المليون مشاهدة، ودي مش المرة الأولي اللي بتغني فيها إليسا، لغادة، فنجحت في 2012 بأغنية "جربت في مرة" من مسلسل "مع سبق الإصرار".




أنغام

أنغام "اسم على مسمى" اختارتها زينة، لغناء تتر مسلسلها "ممنوع الاقتراب أو التصوير" من خلال أغنية "100 صورة"، فكان الاختيار في المكان الصحيح لأن أنغام من أكثر المطربات اللاتي لديهم احساس عالي أوي، وده برضوا مش جديد على أمير طعيمة المعروف بكلماته المختلفة.




ياسمين علي

على الرغم من أن ياسمين علي، أول مرة تغني تتر مسلسل، لكن نجحت بالفعل وده بكلام ناس كتير، فهي صوت مختلف وحساس أوي، وأول ما أغنية "اتفائلوا بالخير" لمسلسل "أمر واقع" نزلت تفاعل معها الجمهور، وخطفت قلوبهم بشكل كبير خصوصًا أنها دعت للتفاؤل، والدليل على ده أنها كسرت حاجز المليون مشاهدة.




وائل الفشنى

"خسارة الحر لو داسه الزمان ورماه".. هكذا خطف وائل الفشني، الجمهور بأغنيته في مسلسل "طايع"، وده بعد أن بهر الجميع في مسلسل "واحة الغروب"، الأغنية حالة مختلفة تمامًا مأخوذة من الفلكلور الصعيدي ومن خلال صوت "الفشني" عبر عن الحالة الصعبة اللي بيعيشها ويتعرض لها أبطال المسلسل.