5 خطوات تهزم بهم "اكتئاب ما بعد التخرج"

السبت 2 يونيو 2018 17:30
كتب: نهى حمدي

"بعد الابتدائية هترتاح.. هتدخل إعدادي هترتاح.. بعد الثانوية الهنا كله وهترتاح.. الجامعة أحلى أيام حياتك وبعدها ترتاح".. تسير حياتنا من اليوم الأول في التعليم بهذا التسلسل اللطيف و"لا بنشوف راحة ولا نعرف طعمها" فالراحة المذكورة بعد التخرج لا نعلم مصدرها، "هل عشان مش هنذاكر تاني ولا عشان هنلف بالسي في على الشركات، مش عارفين".

فبعد التخرج يصاب عدد كبير من المتخرجين باكتئاب ويعرف "باكتئاب ما بعد التخرج .. أيوة زي اكتئاب ما بعد الولادة كده"، فأعراضه وأسبابه تنحصر كلها في التصادم بين أحلامك كشاب "زي الورد لسه متخرج وعايزة تشتغل بشهادتك وتحقق أحلامك" وبين الواقع "اللي مش لاقي فيه شغل وبتترفض من الشركات" ، واستمرار هذا الوضع لفترة من الوقت قد تطول من هنا  يحدث الاكتئاب.

وبما أنه حل موعد تخرج الدفعة الجديدة من مختلف الكليات، فإذا كنت واحد من هذه الدفعات عليك الاستعداد جيدًا لتحارب الاكتئاب، بهذه الخطوات:

أولًا: "متستسلمش للنوم" أو الجلوس في البيت.

ثانيًا: لا تنعزل عن أصدقائك "شهيص نفسك وانبسط".

ثالثًا: استغل وقتك في إعداد الـ"س في " الخاص بك، والتقديم في أكثر من شركة، واعمل حساب على موقع التواصل الاجتماعي "لينكد إن" واترك عليه "السي في"  فهو يساعدك كثيرًا في التواصل مع شركات.

رابعًا: أثقل من مهاراتك بحضور "كورسات" أو تعلم شيء جديد "أونلاين".

خامسًا: لا تقارن نفسك بأحد، فكّر في  نفسك وطريقك وحدد خطواتك جيدًا فهذه الفترة تحتاج منك التركيز فيما تفعله لأنها  ستشكل  القادم في مستقبلك.