"كدة يا قلبي".. مهجة والقناوي يتصدران مشاهد الفراق الرمضانية

الثلاثاء 5 يونيو 2018 15:00
كتب: ندا عصام

"مع السلامة يا حبيبي وفي أمان عمري ما هقول يوم عليك ماضي وكان.. عمري ما أنسى مهما طال بيا الزمان"، وده جزء من أغنية لشيرين عبد الوهاب، بكت بعدها الملايين، ففي الدراما الرمضانية لهذا العام والأعوام الماضية تأثرنا بوفاة شخصيات عشنا معاهم حكايتهم في المسلسل، والسوشيال ميديا اتقلبت عشانهم والموضوع كان كبير، فمشاهد الموت لم تخلو من كل موسم رمضاني، فتعالوا نشوف كم مشهد وفاة آثر مع الناس.

 

"مهجة "

من أكتر المشاهد اللي اتأثر بها الناس وشكل صدمة كبيرة هو مشهد وفاة صبا مبارك "مهجة" في مسلسل "طايع" على يد "الريس حربي"، محدش كان متوقع أن دي نهايتها واننا مش هنشوفها تاني في الحلقات الجاية، المشهد ده لو هنتكلم فيه عن الأداء الصراحة كان فوق الخيال، تعبيرات وجهها مع نظرة حبيبها عمرو يوسف، لها كان محزن وأبكى الجميع، مشهد وفاتها تصدر "تويتر" وتفاعل معه رواد مواقع التواصل الاجتماعي، وطالبه البطل بأخذ ثأر "مهجة".



"صالح القناوي ورفاعي الدسوقي"


أبكى "الأسطورة" المشاهدين في مسلسل "نسر الصعيد" اللي بيتعرض السنة دي، وذلك بعد وفاة "صالح القناوي" على يد "هتلر"، والكل الصراحة كان في حالة تأثر شديدة، ودشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي هاشتاج "وداعاً_صالح_القناوي".

 

ودي مش أول مرة محمد رمضان يموت فيها، فموت "رفاعي الدسوقي" الشخصية الشهيرة في "الأسطورة" كان شيء محزن للجميع، وانهالت التعليقات على خبر الوفاة، خصوصًا أن شخصيته كانت قوية ومسيطر في المنطقة، الموضوع تتطور أوي وبدأ رواد مواقع التواصل الاجتماعي بتعليق الشارات السوداء وإلقاء كلمات العزاء ..وفي النهاية " الله يرحمك ياعم رفاعي".






"محمود"

 

في رمضان 2015، وفاة محمد عادل اللي هو "محمود" الأخ الأصغر لشيرين عبد الوهاب "داليدا"  تصدر المشهد في مسلسل "طريقي" وقلب السوشيال ميديا " فيسبوك، تويتر"، الناس كلها وقتها تعاطفت مع محمود لأنه كان شخصية طيبة مش شريرة، فمشهد موته مع أغنية "كدة يا قلبي" خلت الكل يتأثر ويعيط" فيعتبر من أكتر المشاهد اللي تعلق بها الجمهور في المسلسل.

 



"آدم"

 

تامر حسني في مسلسل "آدم" اللي نافس به في رمضان 2011، أبكى الملايين بعد وفاته في الحلقة الأخيرة على يد ماجد المصري "سيف الحديدي"، على الرغم من أنه مشهد تمثيلي إلا أن الجمهور خد الموضوع "على صدره" وكانت تعليقاتهم حادة زي "حسبي الله ونعم الوكيل، ده ظلم، إزاي يموت" وغيرها من التعليقات.




يوسف المهدي

 

حالة من الحزن سيطرت على الجمهور بعد قتل أحمد زاهر "يوسف المهدي" في مسلسل "حكاية حياة" عام 2013، المشهد ده قدمه "زاهر" بمنتهى الإتقان، مع الإخراج وموسيقى عادل حقي، فكان الموضوع كله مؤثر جدًا.. "شابوووه".