"ملكش حظ يا أهلي".. حكاية 4 مهاجمين سوبر "طاروا" آخرهم أزارو

الأربعاء 4 يوليو 2018 15:35
كتب: محمد جمال

اقترب المغربي وليد أزارو مهاجم الأهلي من الرحيل عن الفريق في فترة الانتقالات الصيفية اللي جاية للأحد أندية الدوري الصيني.

ووصل عرض مغري جدًا من نادي هيبي فورتشين الصيني للحصول على خدمات أزارو مقابل 8 مليون يورو.

ووافق الأهلي بالفعل على بيع لاعبه المغربي بشرط رفع العرض لـ10 مليون يورو أي ما يوازي 200 مليون جنيه مصري تقريبًا.

وعلى الرغم من إن الأهلي في البداية كان رافض التفريط في خدمات اللاعب بأي شكل إلا إن اللاعب نفسه تمسك بفكرة الرحيل عن الفريق في الصيف الجاري خاصة في ظل العرض المادي الكبير.

المعروف إن دايمًأ الأهلي والزمالك بالتحديد دايمًا بيتعاقدوا مع مهاجمين تقدر تقول عليهم بلغة الكورة كدا "مهاجمين كسر" ولكن الغريب في الأمر إن الأهلي كل ما يقدر يتعاقد مع مهاجم نقدر نقول عليه كويس وإضافة للفريق يطير في أسرع وقت.

 

•       أمادو فلافيو

تبدأ الحكاية بتاعتنا مع أمدو فلافيو مهاجم الأهلي الأنجولي وتقدر تقول إنه أكتر مهاجم كان مستواه جيد وطول مع الأهلي بس ممكن يكون فلافيو استمر في الأهلي لفترة طويلة شوية لأنه أول موسم كان حظه ومستواه مش اللي يأهله للاحتراف.

وبعد 3 مواسم رائعة مع الأهلي فضل فلافيو الانتقال للشباب السعودي ليخوض تجربة احترافية جديدة مقابل مليون دولار.

 

•       ماليك إيفونا

صفقة عملت ضجة كبيرة لما الأهلي اتعاقد معاه لأنها وصلت تقريبًا بالراتب بتاعه وقتها خلال فترة تعاقده إلى أكتر من 40 مليون جنيه.

إيفونا يدو لعب موسم واحد مع الأهلي لفت فيه الأنظار بشكل جيد وعلى طول وصله عرض من نادي تياجين الصيني في صفقة مهولة وصلت لـ8 مليون دولار ليرحل فورًا عن الأهلي.

 

•       كوليبالي

دا بقى حكاية لواحده.. الأهلي تعاقد مع كوليبالي في فترة الانتقالات الشتوية في الموسم قبل الماضي ولكن اللاعب لم يحصل على فرصة المشاركة سريعًا فتركه البدري لحين التأقلم على الأجواء مع الفريق.

وبعدما تأقلم اللاعب وبدأ يشارك ويسجل الأهداف ترك النادي وغادر هاربًا دون أي مبرر الأمر الذي جمده من المشاركة حتى الآن بقرار من الفيفا حتى حل أزمته مع الأهلي.

 

•       وليد أزارو

تقريبًا وليد أزاروا يسير على نفس النهج للاعبين سابقيه فيعد أن تعاقد الأهلي مع اللاعب في بداية الموسم الماضي وتألق بشكل كبير وسجل في كل البطولات وحصوله على لقب هداف الدوري وصل عرض صيني للاعب وأبدى ترحيبه بالانتقال إليه.