مونديال الوقت القاتل .. 9 أهداف غيرت شكل كأس العالم

الأربعاء 27 يونيو 2018 14:55
كتب: محمد جمال

قد ايه كرة القدم ممتعة وقد ايه قاسية في نفس الوقت أحلام بتتجدد وأحلام بتتكسر وبتتدمر في ثانية واحدة وهي دي المتعة اللي خلت كرة القدم اللعبة الشعبية الأولى في العالم

في مونديال روسيا اللي العالم كله بيتابعه حاليًا قمة الفرحة لمنتخبات في الماتشات وفي نفس الوقت قمة الحسرة لمنتخبات وجماهير أخرى خاصة في ظل الأهداف اللي بتبجي في الوقت القاتل واللي بسببها بتغير أحلام جماهير ولاعبين ومنها أهداف بتقتل الحلم فعلًا.

تعالوا معانا نشوف أهم الأهداف اللي غيرت نتايج وحولت مجرى مباريات في الثواني الأخيرة.

 

·       مصر وأوروجواي

في ثاني مباريات البطولة ظهرت هذه الحسرة على الجماهير المصرية بعدما نجح منتخب أوروجواي في تسجيل هدف قاتل في الدقيقة 89 قتل به حلم المنتخب المصري في التعادل وكان الهدف دا بداية الانهيار وضياع الحلم لمصر في التأهل.

 

·       إسبانيا والبرتغال

واحدة من أمتع مباريات المونديال حتى الان واللي انتهت بالتعادل 3-3 وكان المنتخب الإسباني متقدم على البرتغال 3-2 وفي الدقيقة 88 تمكن رونالدو من تسجيل التعادل للبرتغال من ركلة حرة مباشرة خطف بيها نقطة مهمة جدًا من إسبانيا ساعدته بشكل كبير في التأهل.

 

·       إنجلترا وتونس

كانت تونس قريبة جدًا من خطف نقطة مهمة أوي من إنجلترا في الجولة الأولى بالمجموعة السابعة لكن هاري كين مهاجم إنجلترا كان له رأي تاني لما خطف هدف الفوز للإنجليز في الدقيقة 91.

 

·       البرازيل وكوستاريكا

من أخطر المباريات اللي كانت الدقيقة 90 حاسمة فيها لما كانت البرازيل مهددة بالخروج من كأس العالم وخاصة انها تعادلت أول مباراة وفي الجولة الثانية أمام كوستريكا سجلت هدفين في الدقيقتين 91 و95 عن طريق كوتينيو ونيمار خطفوا بيهم 3 نقاط هامة حافظت على آمالهم في التأهل.

 

·       سويسرا وصيربيا

نجح منتخب سويسرا في خطف 3 نقاط فارقة معاه بعد ما قدر يفوز على صربيا في الوقت القاتل بهدف لشاكيري في الدقيقة 90 قدرت تخلي أمله كبير في التأهل لدور الـ16 مع البرازيل أو صربيا في حالة فوزها على راقصي السامبا.

 

·       ألمانيا والسويد

كانت أمتع مباراة وأمتع هدف ممكن تشوفه وخاصة لعشاق الألمان اللي كانوا خلاص على وشك توديع البطولة وفي الدقيقة 95 من عمر المباراة توني كروس يسجل هدف في شباك السويد يخطف بيه 3 نقط غالية تحافظ على أمل ألمانيا في التأهل.

 

·       إسبانيا والمغرب

نجح المنتخب الاسباني انه يكون من ضمن المنتخبات اللي بتسجل في الثواني الأخيرة فبعد ما كان متأخر أمام المغرب 2-1 قدر في الدقيقة 91 عن طريق سباس في إدراك هدف التعادل اللي غير شكل المجموعة تمامًا وجعل إسبانيا على قمة المجموعة بعد ما كان هيصعد تاني ويقابل أوروجواي في دور الـ16 أصبحت مباراته سهلة نسبيًا أمام روسيا.

 

·       الأرجنتين ونيجيريا

كل عشاق الأرجنتين كانوا فقدوا الأمل في التأهل لدور الـ16 وسط الأداء الهزيل لراقصي التانجو في المونديال وخاصة في ظل تعادلهم مع نيجيريا في الجولة الأخيرة بدور المجموعات إلا أن الدقيقة 86 قلبت الموازين بعد ما نجح ماركوس روخو في تسجيل هدف قاتل للأرجنتين منحهم بطاقة التأهل لدور الـ16.