«هنسى اللي حصل ومش هسيب مصر».. أول تصريحات الراقصة جوهرة.. «فيديو»

الأحد 11 فبراير 2018 11:42
كتب: عادل نصار

بعد ضجة التي أحدثتها الراقصة الروسية المعروفة بـ «جوهرة»، بخبر القبض عليها، والذي شغل مواقع التواصل الاجتماعي.

خرجت «جوهرة» علينا مع الإعلامي وائل الإبراشي، ببرنامج «العاشرة مساءا»، المذاع عبر شاشة «دريم»، لتطلق عددا من التصريحات وتكشف ما حدث لها، ويعرضها «اتفرج» في سياق التقرير التالي.

 

«مش هسيب مصر»

قالت الراقصة الروسية جوهرة، عقب الإفراج عنها والتراجع عن ترحيلها ،"أنا مش هسيب مصر لأن هدفي إني أكون موجودة في مصر، ولو سافرت هرجع مصر تاني".

 

ما حدث أمر بشع

وتابعت جوهرة، أنه بالتأكيد ما حدث معي هو أمر بشع، مضيفة «لما الناس قالت لي إني محظوظة وهكون مشهورة، أنا فكرت وقلت إني مش محتاجة الشهرة دي لأن تكلفة الشهرة دي باهظة جدا، ومتمناش حد يمر بالظروف اللي أنا مريت بيها».

 


«هنسى اللي حصل»

واستطردت جوهرة، قائلة «أشعر إني في حاله أفضل وفي اهتمام بيها دلوقتي هيكون في شهره وبكره مش هيكون في شهره، اللى حصل حصل وانا تجاوزت ما حدث، وأنا منتظره بكره، وهنس اللى حصل في وقت قريب جدا».

 

القاهرة أم الرقص الشرقي

وتابعت جوهرة: "كنت محبطة لأن المهم لدى كل راقصة شرقية العمل فى مصر.. لأن القاهرة هى أم الرقص الشرقى.. وما يمكن تحقيقه فى مصر لا يمكن تحقيقه فى مكان آخر".

 

فيفي عبده أول من علمني الرقص

وأضافت جوهرة، أن أول راقصة تعلمت منها الرقص هى «فيفى عبده»، مؤكدة أن اتجاهها للرقص الشرقي نابع عن حبها له، وليس من أجل المال، موضحة لأن الإنسان يمكنه العمل في مجال يكسب منه الكثير من المبالغ المالية رغم عدم حبه له.