5 لاعبين مصريين "ياريتهم" ما راحوا كأس العالم

الأربعاء 20 يونيو 2018 14:27
كتب: محمد جمال

خلاص بقى كان حلم وضاع .. لما مصر وصلت كأس العالم رسميًا محدش كان مصدق بعد غياب 28 سنة ان مصر تتأهل وأن خلاص لعنة كأس العالم انتهت وكمان هنفك عقدة مجدي عبد الغني اللي بيذلنا بهدفه اللي سجله في هولندا وكمان كان من ضربة جزاء.

سقف طموح وأحلام المصريين ارتفع أوي حتى انهم خلاص فكروا انه موصلو دور الـ16 من قبل المشاركة وبالذات بعد ما وقعنا في مجموعة متوازنة جدًا وسهلة بشكل كبير.

بس على رأي المثل "يا فرحة ما تمت خدها الغراب وطار" خسر منتخب مصر في المباراة الأولى أمام أوروجواي بهدف دون رد والمباراة الثانية أمام روسيا بثلاثة أهداف مقابل هدف ليضمن بنسبة 99% الخروج من البطولة.

ولكن هناك أسباب خلت مصر لا تظهر بالمستوى المتوقع لها في المونديال ممكن يكون أهمها الخطة اللي بيعتمد عليها الأرجنتيني كوبر المدير الفني وكمان القائمة اللي اختارها للسفر إلى روسيا اللي مجاش فيها غير اسم مهاجم واحد بس.

ولكن كوبر ميتحملش لوحده الأداء السيئ هناك بعض اللاعبين أيضًا يتحملون المسئولية حتى أن الشارع الرياضي بقي يقول ياريتهم ما سافروا مع المنتخب ومنهم:

 

·       محمد النني

كان النني من أسوأ لاعبي المنتخب في المباراتين سواءامام اوروجواي أو روسيا.

النني اللي المفروض يكون رمانة الميزان والمسمار اللي بيبطل هجمات الخصم وبيبني هجمات منتخب مصر كان "تايه" في الملعب معملش 10% من دوره.

·       عبد الله السعيد

واضح أن الضجة اللي عملها عبد الله السعيد قبل المونديال وتوقيعه للزمالك وبعديها تجديده للأهلي وبعد كدا بيعه في السعودية واحترافه في فنلندا أثرت بشكل كبير عليه.

عبد الله لم يمثل أي خطورة في المباراتين وكان لاعب عادي جدًا.

 

·       علي جبر

وقع علي جبر في أخطاء كارثية كانت سبب في دخول أهداف قاتلة وعلى الرغم من أن اللاعب أنقذ فرص كتير إلا أن كان ليه هفوات بتودي في داهية.

 

·       أحمد حجازي

مختلفش كتير أحمد حجازي عن علي جبر في المباراتين فكان له هو كمان أخطاء كلفت المنتخب أهداف ساذجة وكانت سببًا في الخروج مبكرًا.

 

·       رمضان صبحي

على الرغم من أنه مشاركش إلا في دقايق قليلة إلا أنه معملش أي حاجة ولا صنع فارق ولا حتى شعرنا بوجوده في الملعب واضح جدًا أن القعدة على دكة البدلاء في إنجلترا عجبته ومبقاش عاوز يفارقها حتى مع المنتخب.